Saturday, September 10, 2011

Sedangkan Tuhan lagi Mengetahui... *Insaf* sobsob

dulu,aku ni selalu jugakle mempertikaikan *pergh ayat*<----kecik2 dulu, otak tak matang
kenapa aku selalu aje yang susah, 
kenapa aku tak pernah dapat apa yang aku nak 

kenapa bila aku rasa cam aku dah kasi 100%, result dia tak seperti yang disangka
pokok pangkalnye, aku pertikaikan semua benda yang aku kenala

sampaila aku baca buku 
"LA TAHZAN JANGAN BERSEDIH" by 

memula baca tu rasa macam
Ya Allah, melampaunye aku ni
pertikaikan kerja Dia
sebab Dia tak kasi apa yang aku nak tu mesti ada sebab.
lepas aku dah pulun habis 3vol dia ni

tetiba masa aku dok godeh laptop akak aku
tetiba aku terbaca artikel pasal ni
aku copy jela *ilmu Allah, kongsi, buat tambah kat kepala yang tak berapa berisi tu*

JANGAN MENGELUH ….Kita Selalu BertanyaDan Al-Quran Sudah Menjawabnya.

KITA BERTANYA: KENAPA AKU DIUJI???QURAN MENJAWAB“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja denganmengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dansesungguhnya Kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka, makasesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan, sesungguhnya Diamengetahui orang2 yang dusta.”-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN???QURAN MENJAWAB“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, danboleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu,Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”- Surah Al-Baqarah ayat 216

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI???QURAN MENJAWAB“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengankesanggupannya. - Surah Al-Baqarah ayat 286

KITA BERTANYA : KENAPA AKU BERSEDIH HATI???QURAN MENJAWAB“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2yang beriman.”- Surah Al-Imran ayat 139

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA???QURAN MENJAWAB“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segalakesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) , dankuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medanperjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan didaerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya,kamu berjaya (mencapai kemenangan). “


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA???QURAN MENJAWAB“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar danmengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah beratkecuali kepada orang-orang yang khusyuk”- Surah Al-Baqarah ayat 45

KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI???QURAN MENJAWAB“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, hartamereka dengan memberikan syurga untuk mereka…- Surah At-Taubah ayat 111

KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP???QURAN MENJAWAB“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. HanyakepadaNya aku bertawakkal. - Surah At-Taubah ayat 129
          KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!          QURAN MENJAWAB“… ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.          Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.”- Surah Yusuf ayat 12


"YA ALLAH,JANGANLAH KAU BIARKAN AKU KEPADA DIRIKU WALAUPUN SEDETIK, KERANA KAU LEBIH MAHA MENGETAHUI"


p/s:jadi, kalau Allah tak kasi apa yang korang dok mintak tu, adala benda lagi best yang Dia nak kasi. cuma beza waktu aja.  
macam budak kecik, kalau mintak gula-gula terus dapat, dia takkan dapat rasa betape sedapnya gula-gula, even mahal sekalipun. *tak kisahla jenama AtokAku ke or AtukKitabersama ke* dah tak beza
kalau kita kasi lambat-lambat, lepas dia dah habis kerja rumah ke? lepas tolong mak kat dapur or apa-apa la kan, 
cuba kasi gula-gula tu, dijamin, 
waktu itu, bagi budak tu, tulah makanan paling sedap kat dunia ni

jadi, jangan mengeluh, jangan putus asa, and jangan lupa doa dan tawakal
dan, mintak pada Allah, puas-puas. jangan sesegan
*tapi jangan pula, mintak je lelebih, usaha tak ade*

so, renung-renungkan dan selamat beramal and kepada yang dah naik sem baru, jangan membiarkan diri anda dipenuhi lemak-lemak MALAS.. muahaha. jom kembali kesekolah


credit to:external hardisc akak aku.lub u bebeh

No comments:

Jelajah Jogja #2

HARI KEDUA : MARI BERMAIN AIR Aku dan Nadia, kitorang bangun awal gila, dalam 4 lebih dah bangun, sebab subuh kat sana awal. sempatl...